perjantai 15. heinäkuuta 2011

Isän tähti


Puutarhatarinoiden toimitus on ollut kesälomalla kotona Etelä-Pohjanmaalla ja senpä takia esittelyvuorossa ei olekaan  Marjiksen tähti vaan Alavuden ja isän ja äitin tähti (joka olen tietysti minä ;-)).  Heti seuraava tähti onkin sitten puutarhamme paraatipaikalla pasteeraava ruusupenkki. Ylväänä kruunustaan hallitsee Queen Elizabeth ja Europeanat ovat toinen toistaan kukoistavampi kunniakaarti.
 Isä hoitaa ja hellii ruusupenkkiään paremmin kuin minä ikinä. Pari viikkoa sitten isä kysyi puhelimessa, oliko mun ruusuissa kirvoja. Kirvoja??? Kuuluuko puutarhurin velvollisuuksiini konttia ruusupenkissä ja jahdata kirvoja??? En tiedä tänä päivänäkään, onko ruusuissani kirvoja, mutta tiedän, että isälläpäs ei enää ole. Niitä on ruiskutettu kirvakarkottajalla kahdesti, viikon välein, juuri kuten ruusulääkäri määrää.
Isä tukee heikkoja ruusuja, jotka eivät jaksa pysyä pystyssä. Isä kastelee ruusut säännöllisesti ja tarkkailee mullan kosteutta.  Isä antaa kesällä ruusuravinteita, elokuussa syyslannoitetta ja keväällä kevätlannoitetta. Syksyllä tai keväällä isä leikkaa ruusut oikean mittaisiksi. Talveksi isä suojaa ruusut, jos tarpeen. Viikon aikana olen nähnyt äitin yhdesti kykkivän Europeana-penkissä nyppimässä rikkaruohoja ja olen kahdesti kuullut isän haranneen tätä samaista penkkiä. 
Mulla on vielä paljon oppimista ruusujen hoidosta enkä ole ollenkaan aikuisten oikeesti saletti, riittääkö siihen yksi elämä.
Europeana on voimakas ja ryhdikäs epeli, ruusujen aatelia. Se kukkii tästä heinäkuun alusta ihan lumen tuloon saakka. Kerrottu kukka on aito ja oikea ruusunpunainen, aavistuksen siniseen vivahtava. Kukinto säilyttää vielä ryytyessäänkin arvokkuutensa ja aristokraattisen upeasti se rypistyy ja harventuu ja tiputtelee tuoksuvat lehtensä.
Äitin ja isän ja mun lempiruusuksi Europeana tuli jo vuonna -76 kun Alavuden talomme on rakennettu. Siihen aikaan erittäin harvinainen ja jumalattoman kallis  puutarhasuunnittelija määräsi juuri tämän lajikkeen olohuoneen näköalaikkunan alle.  Olipas fiksu tyyppi, sille voisi lähettää vaikka ruusuja!
PS. Lomaileva Puutarhatarinat kärsii nyt loputtomista nettiongelmista, joten pahoittelut päivitysten vähäisyydestä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti